Nederlands  Engels  Duits
maandag, 17 oktober 2016 14:10

De invloed van hoogte op het vermogen dat je trapt

Geschreven door 

Als je in de bergen gaat fietsen merk je dat het lastiger wordt wanneer de hoogte toeneemt. Door de hoogte wordt het vermogen dat je kunt trappen op dezelfde intensiteit een stuk lager. Dit wordt veroorzaakt doordat de lucht ijler wordt wanneer de hoogte toeneemt. Door langere tijd op hoogte te verblijven kan het lichaam zich daarop aanpassen, waardoor het prestatie verlies minder groot is.

Wanneer de hoogte waarop je sport toeneemt wordt ook de pO2 (partial oxygen pressure) lager. Bij iedere ademteug krijg je dus minder zuurstof in je longen, wat dus ook betekend dat er minder zuurstof in je bloed kan worden opgenomen en naar je spieren vervoerd kan worden.

Het lichaam verhoogt vervolgens de hartslag om meer zuurstof naar de spieren te kunnen transporteren. Dit betekent dat het hart sneller de maximale output bereikt en het vermogen dat je trapt op je omslagpunt zakt. Ook het herstel na een inspanning verloopt langzamer.

Afname van het vermogen op hoogte

Wanneer de hoogte toeneemt, neemt het vermogen dat je kunt trappen op dezelfde relatieve intensiteit af. Er zijn verschillende modellen opgesteld die de theoretische afname van het aerobe vermogen proberen te voorspellen1 2. Deze modellen zijn gebaseerd op goed getrainde sporters. Wanneer sporters minimaal 2 weken op hoogte verblijven vinden er bepaalde aanpassingen in het lichaam plaats waardoor de vermogensafname minder wordt.

De top van de Alpe d’Huez ligt op 1850m, dit betekent dat je ongeveer de laatste 4km aflegt op een hoogte van boven de 1500m. Wanneer je omslagpunt op zeeniveau 250 Watt is dan zal dit op 1500m met ongeveer 8,7% afnemen tot 228 Watt. Dit betekent dat je vermogenszones ook veranderen.

De VO2max neemt ook af op hoogte

Onderzoeken tonen aan dat de VO2max ook afneemt naarmate de hoogte toeneemt. De exacte afname is niet duidelijk doordat er tussen de onderzoeken veel verschil zit in het onderzoeksdesign en de proefpersonen die deelnemen.

Een kleine afname van de VO2max, vergeleken met waarden op zeeniveau, wordt al waargenomen op een hoogte van 589m. Wanneer de hoogte toeneemt daalt de hoeveelheid zuurstof die in het bloed kan worden opgenomen waardoor de VO2max van mannen en vrouwen met 7-9% per 1000m verder zal dalen3. Tussen individuen kan het verschil in afname van de VO2max aanzienlijk zijn4.

Neemt de prestatie ook af?

Om de prestatie te bepalen zijn naast het vermogen en de VO2max ook de gross efficiency, pacing strategie, en de aerodynamica belangrijk. Onderzoek toont aan dat hoogte geen rol speelt in de gross efficiëncy5. Op hoogte wordt wel de luchtweerstand een stuk lager, wat betekend dat je minder vermogen hoeft te trappen om een bepaalde snelheid te halen.

De vraag is of het verlies aan vermogen voldoende wordt gecompenseerd door de verminderde luchtweerstand. Onderzoek bij middellange- en langeafstandslopers toont aan dat je prestatie boven de 1000m met 2-4% afneemt en boven de 2000m met >4% 6.

Wanneer je dit vertaalt naar het wielrennen dan zou je theoretisch op een klim die start vanaf zeeniveau 2-4% sneller rijden t.o.v. dezelfde klim als deze boven de 1000m zou starten.

1.   Basset, D., Kyle, C., Passfield, L., Broker, J., & Burke, E. (1999). Comparing cycling world hour records, 1967-1996: modeling with empirical data. Medicine and science in sports and exercise, 31(11):1665-76.

2.   Péronnet, F., Thibault, G., & Cousineau, D. (1991). A theoretical analysis of the effect of altitude on running performance. Journal of applied physiology, 70(1):399-404.

3.   Fulco, C., Rock, P., & Cymerman, A. (1998). Maximal and submaximal exercise performance at altitude. Aviation, space, and environmental medicine, 69:793.

4.   Robergs, R., Quintana, R., Parker, D., & Frankel, C. (1998). Multiple variables explain the variability in the decrement in VO2max during acute hypobaric hypoxia. Medicine and science in sports and exercise, 30:869.

5.    Clark, S., Bourdon, P., Schmidt, W., Singh, B., Cable, G., Onus, K., Woolford, S., Stanef, T., Gore, D., Aughey, R. (2007). The effect of acute simulated moderate altitude on power, performance and pacing strategies in well-trained cyclists. European journal of applied physiology, 102(1):45-55.

6.    Hamlin, M., Hopkins, W., & Hollings, S. (2015). Effects of altitude on performance of elite track-and-field athletes. International journal of sports physiology and performance., 10(7):881-7.

Gelezen 392 keer
Pin it
  • Trainingsschema wielrennen
  • Trainingsschema's
     
  • vanaf €30,- per maand
    €100,- éénmalig per jaar voor de jaarplanning
  • Meer informatie