Nederlands  Engels  Duits

De invloed van hoogte op het vermogen dat je trapt

maandag, 17 oktober 2016 14:10

Als je in de bergen gaat fietsen merk je dat het lastiger wordt wanneer de hoogte toeneemt. Door de hoogte wordt het vermogen dat je kunt trappen op dezelfde intensiteit een stuk lager. Dit wordt veroorzaakt doordat de lucht ijler wordt wanneer de hoogte toeneemt. Door langere tijd op hoogte te verblijven kan het lichaam zich daarop aanpassen, waardoor het prestatie verlies minder groot is.

Een training overslaan: Wat gebeurt er in je lichaam?

maandag, 01 februari 2016 13:46

De meeste mensen trainen om hun conditie te verbeteren. Af en toe komt het echter voor dat je enkele dagen, weken en zelfs maanden niet kunt trainen door blessures, ziekte of andere bezigheden. We weten allemaal dat wanneer je traint en je lichaam voldoende laat herstellen je sterker en fitter wordt. Het tegenovergestelde is ook waar, wanneer je te lang stopt met trainen wordt je conditie langzaam minder.

Warming-up en cooling-down voor cyclo-crossers

zondag, 24 januari 2016 14:00

Een goede warming-up is essentieel om je lichamelijk en mentaal voor te bereiden op een wedstrijd, zodat je optimaal kunt presteren. Met name als je een zware race te wachten staat zoals een cyclocross. Direct na de race start je herstel en adaptatie proces. Een cooling-down versnelt dit proces en kan gezien worden als de eerste voorbereiding voor de volgende training of race. Wat kun je nu het beste voor en na een race doen?

Eten voor een cyclocross race

dinsdag, 06 oktober 2015 08:09

De reis naar de race, het tijdstip van de race en de hoge intensiteit tijdens de race maken het lastig om je voeding op een wedstrijddag goed in te plannen. Je wilt niet te dicht op de race iets eten en het risico lopen dat je misselijk of met een opgeblazen gevoel aan de start staat, maar je wilt ook niet dat je prestaties minder zijn doordat je te weinig gegeten hebt.

Wat kun je het beste eten tijdens een zwemwedstrijd?

dinsdag, 09 juni 2015 10:52

Als voorbereiding op een zwemwedstrijd is het belangrijk om ook aandacht aan je voeding te schenken. Wat je eet en drinkt voor, tijdens en na een zwemwedstrijd kan van grote invloed zijn op je prestaties. Je hebt voldoende energie nodig om te kunnen presteren, maar je wilt niet met een opgeblazen gevoel aan de start verschijnen. In dit artikel staan enkele tips over wat je tijdens een zwemwedstrijd zou kunnen eten.

Drinken tijdens het sporten

woensdag, 22 april 2015 09:19

Tijdens inspanning verlies je voornamelijk vocht door te zweten en via de ademhaling. Wanneer je dit tekort niet aanvult door te drinken kan dit je prestaties negatief beïnvloeden. Wanneer het vochtgehalte in het lichaam lager is dan normaal kan de lichaamstemperatuur minder goed geregeld worden. Hierdoor kan een inspanning op een bepaalde intensiteit veel zwaarder aanvoelen dan onder normale omstandigheden. Daarnaast heeft een tekort aan vocht ook invloed op je concentratie, het maken van keuzes tijdens het sporten en je coördinatie.

Bietensap verbetert het uithoudingsvermogen

woensdag, 04 maart 2015 21:38

Het drinken van bietensap, dat veel nitraat bevat, is de laatste jaren een nieuwe trend geworden in de sportwereld. Door extra nitraten via je voeding in te nemen kan je prestatie verbeteren want het verhoogt de efficiëntie van je spieren en de zuurstoftoevoer naar de spieren. Van de andere kant is een verhoogde nitraat inname ook controversieel, omdat de consumptie van nitraat altijd werd geassocieerd met mogelijke gezondheidsrisico's.

Verbeter je klim capaciteiten

woensdag, 18 februari 2015 16:47

Voor veel wielertoeristen is het beklimmen van een heuvel of berg een ultieme uitdaging, maar ook voor wielrenners die deelnemen aan wedstrijden is het belangrijk om goed te kunnen klimmen. Doormiddel van training kun je jouw klimcapaciteiten verbeteren, maar er bestaan ook veel misverstanden over. Regelmatig in de heuvels of bergen trainen is erg belangrijk, maar je verbeterd je klimcapaciteiten niet door iedere heuvel voluit op te rijden.

Verbeter je weerstand door je voeding te optimaliseren

woensdag, 04 februari 2015 12:51

Tijdens zware trainingsperiodes of tijdens de laatste voorbereidingen op een belangrijke wedstrijd blijken sporters veel gevoeliger voor infecties of ziekte te zijn. Dit wordt veroorzaakt doordat de zware training het immuunsysteem onderdrukt. Door je voedingspatroon te optimaliseren kun je de werking van het immuunsysteem onderhouden of zelfs verbeteren. Hiermee verklein je de kans dat je prestaties negatief worden beïnvloed door ziekte.

Economischer fietsen door de trapfrequentie te optimaliseren

woensdag, 28 januari 2015 12:23

Trappen op een fiets is zo eenvoudig dat veel wielrenners er nooit bij nadenken, maar een kleine verbetering in de traptechniek kan je prestaties al verbeteren en de kans op blessures verkleinen. Je benen maken duizenden omwentelingen per rit om je pedalen rond te draaien. Om dit zo soepel en efficiënt mogelijk te doen heb je een complexe coördinatie van meerdere spieren en gewrichten nodig.

Gezonde voeding voor zwemmers

woensdag, 21 januari 2015 16:29

Vergeleken met andere sporters trainen zwemmers relatief veel. Vaak beginnen ze hiermee al  op een  jonge leeftijd. Een goed voedingspatroon is dus niet alleen belangrijk om je prestaties te optimaliseren, maar ook om te herstellen van een training. Voor jonge zwemmers is het belangrijk om voldoende energie binnen te krijgen voor hun groei en ontwikkeling.  Goede voeding bestaat dus uit meer dan alleen een sportreep en sportdrank tijdens een wedstrijd.

Koolhydraten zijn de belangrijkste brandstof voor sporters

woensdag, 14 januari 2015 19:55

Tegenwoordig lees en hoor je overal dat een koolhydraatarm dieet het beste is om af te vallen, om een gezond eetpatroon te hebben en zelfs de prestaties van atleten kan verbeteren.  Hiervoor is echter geen wetenschappelijk bewijs. Daar staat tegenover dat er ontzettend veel wetenschappelijk bewijs bestaat dat een koolhydraatrijk dieet cruciaal is voor goede sportprestaties. Een tekort aan koolhydraten kan zelfs je prestaties negatief beïnvloeden. Wanneer de intensiteit stijgt zijn koolhydraten immers de belangrijkste brandstof voor sporters.

Winter training voor wielrenners

woensdag, 07 januari 2015 09:25

Wielrenners die op de weg koersen hebben vaak een lang seizoen en leggen enorme afstanden af. Voor de profs zijn de laatste grote wedstrijden in oktober en de eerste wedstrijden in het nieuwe jaar beginnen in januari. Voor anderen start het seizoen weer in maart. In deze periode vindt ook de voorbereiding voor het nieuwe seizoen plaats en de winter leent zich ook uitstekend om deel te nemen aan cyclocross, MTB, en baanwedstrijden.